עיצוב מרכז שירות עם קבלת קהל
איך אפשר לנצל את נקודת המפגש הפיזי עם הלקוח כהזדמנות למיתוג, למכירה ולהגברת נאמנות לקוחות? קראו כאן על האסטרטגיה התכנונית וצפו בעיצוב מרכז שירות
מאז ומעולם האתגר בעיצוב מוקד שירות לקוחות הוא שימור עובדים: הגדלת שביעות הרצון של נציגי השירות וכתוצאה מכך, הגדלת מחוברות ארגונית והקטנת שיעורי הנטישה.
כפועל יוצא מכל אלו גדלה תפוקת העבודה והמכירות . כיצד תורם עיצוב מוקדים מקצועי לשביעות הרצון של העובדים?
העבודה במוקדי שירות מאופיינת בלחץ רב וכתוצאה מכך בשחיקה רבה. ואם לא די בלחץ המתלווה לתהליך מכירה או למתן שירות רגוע ללקוח עצבני, הצפיפות במוקדי השירות שהיא לרוב כמעט כפולה מזו שבחלל משרדים רגיל, יוצרת רעש ומתח נוסף.
לפיכך אין פלא שנושא שימור עובדים והקטנת שיעור הנטישה של הנציגים הוא אחד הגורמים הקריטיים בהצלחת המוקד. שיעור של 60% נטישה בשנה שהוא מופרך בתחומים אחרים נחשב נורמלי ומקובל בתחום מרכזי שירות לקוחות למרות שהנטישה גורמת נזקים עצומים לחברות.
במהלך השנים מבוצעים מחקרים ותצפיות במרכזי שירות בניסיון להבין מהם הכוחות המניעים את הנציגים להתמיד ולגלות מוטיבציה והתמדה למרות השחיקה. האתגר הוא לטפח את הקשר בין הנציג למותג ולהגביר מחוברות ארגונית כדי שהנציג בתורו ייצג בצורה הולמת וחיובית את החברה. אתגר נוסף: שימור עובדים על ידי הגדלת שביעות הרצון של הנציגים
גם כאן, כמו בנושאים אחרים הקשורים לסביבת העבודה יש לעיצוב החלל השפעה גדולה ומכרעת על שביעות הרצון של הנציגים, על מחוברות ארגונית ונאמנות שלהם לחברה ועל השורה התחתונה של מכירות וטיב השירות.
אוירה של הנאה ומשחק, צבעוניות מגוונת ולוחות מחיקים לביטוי עצמי של הנציגים משפרים את חוויית המשתמש ומגדילים את הנאמנות למותג – מוקד שירות טלפוני של פלאפון בבאר שבע.
במאמר מקיף של חברת הרמן מילר, חברה העוסקת בייצור ושיווק מערכות ריהוט, הנקרא: "Call Centers find their voice" מוצגות כמה המלצות נוספות לגבי תכנון תומך שמפחית שחיקה ומגביר את הקשר והנאמנות לחברה:
הערה חשובה: כאשר משתמשים במחיצות נמוכות עבור נציגים צריך לדאוג לטיפול אקוסטי מוגבר בחלל באמצעות שימוש באלמנטים אקוסטיים שממוקמים בחלל ומפצים על העדר ההפרדה האקוסטית המתקבלת כאשר משתמשים במחיצות גבוהות.
בשנת 2010, כשנה לאחר השקת קמפיין הפרסום של פלאפון "עולם אחר" התבקשתי על ידי מנהלת המסחור החזותי דאז של פלאפון, אדווה עמבר, לחבור לאדריכל הבית של פלאפון, אדריכל רונן קדם בפרויקט מיוחד.
המשימה הייתה, לתכנן על גבי עיצוב המוקדים הקיים אלמנטים של מיתוג שיחברו את עולם הפנטזיה המגניב והווירטואלי שנוצר בסרטוני הקמפיין עם סביבת העבודה של הנציגים. הפרויקט נועד לחזק את הקשר בין המותג של פלאפון לבין נציגי השירות כחלק מהפעילות השוטפת של החברה לשימור עובדים, לגיוס נציגים חדשים ולהגברת מחוברות ארגונית.
מבחינתי, הפרויקט היה שונה מפרויקטים אחרים בהם אני מבצעת את התכנון מרמת המעטפת ועד האכלוס, במקרה זה, אדריכל קדם היה ממונה על עיצוב הפנים של המוקדים ואני תכננתי את יישום המיתוג בסביבת העבודה של המוקדים ואת החיבור הוויזואלי לקמפיין החברה.
לאחר התלבטות החלטתי שאין אפשרות ריאלית לשחזר באופן מדויק את הנראות של הקמפיינים השונים וכי הנראות במוקדים תהיה שונה ומותאמת לחלל הפיזי והאמיתי של המוקדים. העיצוב תוכנן במטרה לשדר את אווירת הפנטזיה וליצור חוויה של "עולם אחר". את החוויה הזאת תכננו בסטודיו על ידי משחקים בקני מידה שונים כמו בעליסה בארץ הפלאות ועל ידי צירופים בלתי צפויים.
בהתאם לכך המסטיקים שבקמפיין הפכו לכדורים צבעוניים, פרחים גדולים ומוארים עיטרו את הקירות, שבילי דשא שנראו כאילו צמחו מהרצפה קידמו את פני הנכנסים למרכזי השירות והמכירות ועל הקירות אימג'ים של שמיים הוסיפו נופך חלומי.
הפרויקט החל כפיילוט במחלקת השיווק של פלאפון בבניין ההנהלה וזכה להתלהבות עצומה. לאחר מכן יושם במרכז שירות ומכירות פלאפון ירושלים שם הוא ייצר באזז מהותי בקרב הנציגים במוקד.
השמועה על הארגון המחודש של מרכזי השירות עשתה כנפיים. כשהגעתי למדידות במוקד בבאר שבע כבר הציפו אותי הנציגים בשאלות והראו לי תמונות של המוקד בירושלים ששלחו להם חבריהם הירושלמים.
בשלב מאוחר יותר עיצבנו בסטודיו גם את סניף אשדוד וגם את מרכז ההדרכה של פלאפון ברמת גן. אין ספק שהצלחנו ליצור גאוות יחידה של הנציגים כלפי המותג באמצעות עיצוב המוקדים.
הפרויקט אכן עורר התלהבות וקצר הצלחה רבה. הוא התאים בדיוק להכנסת משהו מאווירת הפנטזיה ומעולם הדמיון העשיר שאפיינו את הקמפיין.
עם זאת צריך לזכור שהאימג'ים והפריטים הם ספציפיים ביותר לקמפיין ולכן יש לחדש ולעדכן אותם מידי תקופה. לצורך כך קיימות בחודשים האחרונים בשוק מדבקות עם דבק רב פעמי שניתן להסיר ולהחליף בקלות רבה וכדאי לבדוק אפשרות לשימוש בהן כדי לאפשר גיוון המיתוג של המוקדים תוך חסכון בעלויות ההתקנה.
המידע באתר זה הוא מידע כללי להעשרה בלבד ואינו בגדר ייעוץ או המלצה לפעולה. השימוש במידע הוא באחריות המשתמש בלבד ואינו מחליף ייעוץ פרטני עבור כל מקרה לגופו.
מטעמי נוחות בלבד הטקסט באתר מנוסח בחלקו בלשון זכר אך כל האמור בו מתייחס לנשים ולגברים כאחד.