עיצוב משרדים לסטארטאפ
איך יוצרים אוירה של חדשנות במשרדי חברת הייטק? צפו בפרויקט שעיצבנו לאחרונה כדי לגלות.
מיתוג משרדים באמצעות פריטים צבעוניים ועיצוב גרפי על הקירות, משדר חדשנות
מדוע מיתוג משרדים כל כך חשוב? הייחוד במיתוג משרדים הוא השילוב בין מיתוג קירות על ידי עיצוב גרפי עם עיצוב תלת ממדי של המשרדים.
בכל שאר סוגי המיתוג כגון פרסומות במדיה הדיגיטלית או סרטונים אנחנו צופים במיתוג מבחוץ, על גבי מסך או במגזין. כאשר מדובר במיתוג משרדים אנחנו נמצאים בתוך החלל הממותג והמסרים עוטפים אותנו פיזית.
מיתוג משרדים יכול להיות משודר באמצעות כל החושים. למשל, באמצעות חוש המישוש וגם על ידי חוש הטעם והריח. לכן גם כשמדובר במיתוג מעסיק שפונה לעובדים וגם כשמדובר במיתוג שפונה ללקוחות וספקים האפקט של מיתוג משרדים תלת ממדי גדול לאין שיעור ממיתוג דיגיטלי.
הכנסת מיתוג לתוך עיצוב פנים של משרדים כחלק מהתהליך היא תוצר של כמה מגמות עולמיות מהשנים האחרונות:
.
מיתוג משרדים הוא נושא רחב ובמסגרתו נסקור כאן כמה תחומים עיקריים בליווי דוגמאות:
הדוגמאות למיתוג משרדים שממחיש את תחום העיסוק הן רבות ואראה כמה מהמובחרות שתכננו בסטודיו.
עבור משרדי חברת לוויינים בנינו קונספט המשלב צילומי גלקסיות כדי להמחיש את תחום העיסוק של החברה בלוויינים ובתקשורת. צילומי הגלקסיות המרהיבים מופיעים על גוף תאורה ענק מתפתל לאורך חדר הישיבות
בצורת הדפסים מוארים מאחור. השילוב של מסכים לאורך חדר הישיבות מרמז על הקשר של החברה למדיה ולעולם התקשורת .
המחשת תחום העיסוק של חברת לוויינים על ידי שילוב צילומי גלקסיות בעיצוב המשרדים ושימוש במסכים
מיתוג המשרדים של חברת ערד תעשיות הידועה יותר כמגבות ערד נעשה על ידי תכנון קיר כוח עם מגבות מגולגלות, מחווה לחברת מגבות ערד הוותיקה שנרכשה על ידי ענקית הטקסטיל standardtextile וממחיש בקריצה את תחום העיסוק של החברה בטקסטיל
הכניסה למשרדי ערד תעשיות עם מגבות מגולגלות על קיר הכוח
במשרדי מארסק ספנות ובמשרדי צ'יינה מוטורס בחרו להציג דגמי אניות ורכבים כדי להמחיש את תחום העיסוק של החברה
דגמי אניות ורכבים להמחשת תחום העיסוק של החברה
עבור חברת הספנות הוותיקה אלאלוף בחרנו להציג את תחום העיסוק על ידי עיצוב דלפק מעץ דמוי אנייה משולב עם פינת ישיבה דמוית קונכייה
עיצוב דלפק מעץ דמוי אנייה משולב עם פינת ישיבה דמוית קונכייה להמחשת תחום העיסוק הימי של החברה
המחשת תחום העיסוק יכולה להתבטא גם בהמחשת תכונה הקשורה לתחום העיסוק של החברה.
למשל, בעיצוב המשרדים של חברת ייבוא האוטובוסים צ'יינה מוטורס המחשנו את תחום העיסוק על ידי עיצוב שהדגיש את רעיון הדינמיות של החברה. ההמחשה בוצעה באמצעות עיצוב דלפק זוויתי ונוטה קדימה כאילו הוא בתנועה ומורכב משני חלקים שממשיכים זה את זה. פריט נוסף שהמחיש את רעיון התנועה הוא גופי התאורה שתכננו בקווים מאורכים שיצרו תחושה של תנועה.
עיצוב דלפקים המשכיים ובצורות דינמיות וגופי תאורה בקווים המשכיים כדי להמחיש את רעיון התנועה
חדשנות היא ערך מותג שכמעט כל חברת הייטק משלבת בערכי המותג שלה. הדרכים לשדר חדשנות הן מגוונות. אפשר להעביר את המסר על ידי צבעוניות עזה ושימוש בגוונים רוויים, בעיקר גווני כתום, צהוב, כחול וירוק. גם עיצוב תקרות פתוחות שיוצרות רושם של מבנה "לא גמור" ומתועש יוצר דימוי של חוסר פורמליות ומשדר יצירתיות וחדשנות.
דרך נוספת לשדר חדשנות היא ליצור אלמנטים של עיצוב שאינם צפויים ושגרתיים. למשל, מיקום הקפטריה דווקא בכניסה למשרדים (זו החלטה עיצובית שיש לה גם תפקיד חשוב נוסף, ליצור אפקט "וואו" כבר בכניסה) או עיצוב תאי שירותים צבעוניים. בנושא הזה השמיים הם הגבול ואפשר ליצור מסר של חדשנות בדרכים מגוונות ו…יצירתיות
דוגמאות לעיצוב משרדים צבעוני ועם תקרות מתועשות שיוצר מסר של חדשנות
במיתוג משרדי רשות החדשנות המסר המרכזי שעבר כחוט השני היה כמובן מסר של חדשנות. נדרשנו לבטא באמצעות עיצוב המשרדים את ערך המותג "תרבות של חדשנות". תהליך המיתוג התבצע בהתאמה מלאה לספר המותג של רשות החדשנות
צבעי המותג של רשות החדשנות ששילבנו בעיצוב המשרדים
את הביטוי לחדשנות של הרשות החלטנו לתת באמצעות מנורות עם צבעוניות משתנה שתואמת לצבעי המותג. הכוונה היא לא לצבע האור אלא לצבע של גופי התאורה הבנויים ממלבני מתכת צבועים בגוונים שונים.
בתכנון שלושת הקומות של הרשות הפקנו עבור כל אזור המסדרונות של כל קומה תכנית תאורה עם צבעוניות מגוונת ועם צורניות דינמית שהיתה גם פונקציונלית בהתאם לצרכי התאורה של המסדרונות וגם התאימה לצורניות של לוגו הארגון.
מערך התאורה בקומה X של משרדי רשות החדשנות, עם צבעוניות מגוונת בהתאם לצבעי המותג
יישום קונספט התכנון עם מנורות צבעוניות ומערך דינמי של סידור התאורה בקווים מאורכים
מערך התאורה בקומה Y של משרדי רשות החדשנות, משדר דינמיות ומשלב מנורות שיוצרות את צורת הלוגו של החברה
יישום קונספט התכנון עם מנורות בצורת חלק מהלוגו וחיצים שמובילים מהמבואה לתוך המשרדים
מערך התאורה בקומה Z של משרדי רשות החדשנות, עם מנורות שיוצרות את צורת הלוגו של החברה
יישום קונספט התכנון עם מנורות בצורת הלוגו בכניסה לקומה
העיצוב הצבעוני בא לידי ביטוי גם בחלקים נוספים של המשרדים והפתעה ציפתה לאורחים עם כניסתם לתאי השירותים של שלושת הקומות
נגיעות צבעוניות בתאי השירותים, בפופים שבקפטריה ובנישות הישיבה במסדרונות
מיתוג משרדים הוא משמעותי במיוחד לבעלי מקצועות חופשיים: עורכי דין, רופאים, שמאים, מנהלי חשבונות ושאר המקצועות החופשיים, מוכרים בדרך כלל שירות שאינו מוחשי ואינו ויזואלי. לקוח שמגיע לבעל מקצוע חופשי ורוצה להבין מה רמת המקצועיות והשירות שיקבל מנסה להיעזר ברמזים שונים כגון, המלצות מלקוחות נוספים, תעודות המעידות על ההכשרה המקצועית או סגנון המענה הטלפוני. אבל עיצוב חלל המשרדים או המרפאה הוא אחד האמצעים העוצמתיים באמצעותו הארגון יכול לשדר מקצועיות, אמינות, יצירתיות או שמרנות. עיצוב משרדים ממתג יכול ליצור את הדימוי שהחברה רוצה לשדר ללקוח.
סגנון העיצוב של משרדים יוצר התרשמות, לעיתים לא מודעת, לגבי נושאים כמו אמינות, יציבות וסולידיות.
לדוגמא: נכנסתם למשרדו של עורך דין שהגעתם אליו במקרה לקבלת ייעוץ ואולי כדי לשכור את שירותיו. אתם מרגישים חשש ותוהים על טיבו של עורך הדין. אתם מתבוננים סביבכם, המשרד נראה מסודר ומעוצב, ספון עץ ועם עיצוב שמשלב תמונות אמנות על הקירות. על קיר בולט תלויות תעודות הסמכה וכמה כתבות מהעיתונות על המשרד.
במקרה כזה ה"הבטחה" שהקירות משדרים, של אמינות, יציבות ויוקרה נוצרת ע"י שילוב של עיצוב יוקרתי, תעודות ומאמרים ותגרום לכם להרגיש רגועים ובטוחים יותר באיכות השירות של עורך הדין.
מסיבה זו וכדי לשדר אמינות משרדי עורכי דין רבים משתמשים בעיצוב שמרני שמשלב עץ בגוונים כהים. מה שיוצר תחושה של סולידיות ואמינות.
מיתוג משרדים שיוצר מסר של סולידיות ואמינות באמצעות שימוש בעץ כהה וריהוט בסגנון קלאסי שמרני
דוגמא אחרת היא של משרדי שמאים או משרדי עורכי פטנטים שמעוניינים לשדר מצד אחד את האמינות והמקצועיות של החברה ומצד שני יצירתיות במציאת פתרונות לאתגרים משפטיים. לעיתים פתרונות יצירתיים במענה להסתייגויות של בוחן הפטנטים יכולים לגזור לשבט או לחסד את הפטנט. לכן יש חשיבות רבה בתחום זה לפתרונות יצירתיים.
כאשר המטרה היא לשדר גם אמינות וגם יצירתיות כמו במשרדי עורכי פטנטים הפתרון המיטבי הוא עיצוב משרדים בסגנון משולב. משהו בין משרד עורכי דין למשרד הייטק. מעצבת משרדים מקצועית ויצירתית תוכל להציע את התמהיל הנכון שיעביר את המסר המדויק.
מסר של אמינות וסולידיות באמצעות שימוש בעץ כהה ויחד עם זאת שילוב הבטון החשוף משדר חדשנות
מיתוג משרד שמאים שמשדר מקצועיות מצד אחד על ידי שימוש בגוונים אפורים שמשדרים סולידיות, ויצירתיות מצד שני על ידי שימוש בנורות ליבון ובתקרה מתועשת.
מיתוג משרדים שמלווה קמפיין פרסומי הוא אחת הדרכים האפקטיביות ביותר למיתוג מעסיק כיון שהוא מביא את רוח הקמפיין למשרדים ויוצר גאוות יחידה ומחוברות ארגונית. הפרויקט הראשון של מיתוג משרדים ברוח הקמפיין הפרסומי בוצע בסטודיו כבר בשנת 2005 עבור חברת הבת ש.ל.ה. של קופת חולים כללית ששינתה את שמה לכללית סמייל, כללית אסתטיקה וכללית רפואה משלימה ובעקבות השינוי העלתה קמפיין פרסומי בטלוויזיה.
חברת הפרסום דרשה ללוות את הקמפיין בשדרוג סניפים ובהעברת המסר הפרסומי גם דרך עיצוב 76 סניפי מרפאות כללי סמייל ועשרות סניפים נוספים של כללית אסתטיקה וכללית רפואה משלימה.
אנחנו נבחרנו לבצע את המשימה בזמן קצר, תוך שלושה חודשים בלבד, ותוך עמידה בלוחות זמנים נוקשים שנדרשו כדי שהמרפאות תהיינה ממותגות במקביל לעליית הקמפיין.
לראשונה בתולדות קופת חולים כללית הופיעו על קירות המרפאות צילומי פרחים וטבע על בדי קנבס או על פלטות זכוכית מוארות ודלפקים עגולים ששידרו קבלת פנים חמה למטופלים. על הצלחת המיתוג אפשר ללמוד מהמלצת המנכ"ל דאז..
שנים לאחר מכן התבקשנו ללוות את הקמפיין הפרסומי של פלאפון..
עיצוב בקשתות ועם ספירלה במרפאת כללית רפואה משלימה במקביל לקמפיין פרסום דיגיטלי
כך תכננו לפני כ14 שנים את יישום המיתוג במשרדי פלאפון בעקבות הקמפיין הפרסומי שלהם לעולם של פנטזיה וטכנולוגיה.
מיתוג מרכזי השירות והמכירות של פלאפון ברוח הקמפיין הפרסומי שזכה לתשואות בעולם הפרסום וגם בקרב הצרכנים הפך לשיחת היום בקרב עובדי החברה. בעקבות הבאזז שנוצר עם עליית הקמפיין הייחודי עלה במחלקת השיווק של החברה הרעיון לקרב את נציגי השירות והמכירות לרוח הקמפיין ולמסרים שהוא מעביר, ליצור אווירת fun במרכזי השירות והמכירות של החברה ובכך לחזק את הקשר והנאמנות של הנציגים למותג פלאפון.
קבלנו פנייה מפלאפון לעצב את מרכזי השירות והמכירות של החברה ברוח הקמפיין. סקירה מדוקדקת של הקמפיין הפרסומי הביאה אותנו למסקנה שהמשימה אינה פשוטה כלל. הקמפיין המושקע והמרהיב חצה גבולות, העפיל הרים וגבעות, נסק לשחקים והווירטואליות שלו הפכה אותו לחגיגת פנטזיה אמתית.
את כל השפע הזה והדאייה על כנפי הדמיון היינו אמורות להעביר ולשדר במרכזי שירות לקוחות ארציים ורגילים והשאלה המתבקשת הייתה – איך מתרגמים את הסביבה הווירטואלית של מסכי הטלוויזיה לסביבה מוחשית של מוקד שירות ואיך מעבירים את המסרים של הקמפיין : פנטזיה, פשטות ותחכום וכמובן, עולם אחר.
הקונספט שהתגבש לאחר חשיבה ממוקדת וסיעור מוחות בינינו לבין מחלקת השיווק היה: ליצור אווירת פנטזיה על ידי משחקים בקנה מידה וחיבורים בלתי צפויים. זה נראה לנו כמו דרך יצירתית שאפשר לעבוד אתה גם בתקציבים שאינם גדולים במיוחד. בין הפריטים שנכללו בקונספט: דשא שצומח על הקירות, מנורות שהן גם פרחים, כדורי פלסטיק צבעוניים והשלמת המיתוג באמצעות אימג'ים מהקמפיין.
הפרויקט הראשון היה פיילוט ניסיוני במשרדי מחלקת השיווק בבניין ההנהלה בגבעתיים ובוצע בעבודת לילה ובסוף השבוע כדי להפתיע את העובדים.
בין לילה הוריקו המסדרונות האפורים והתכסו במעטה דשא חגיגי של רצפת pvc מודפסת ועל הקירות הודבקו כדורי בריכות משחק צבעוניים לאזכור המסטיקים שכיכבו בסרטוני הפרסום.
היה צורך לחזק את התאורה במסדרונות כדי להפיק את המיטב מהתפאורה הצבעונית וגם זה נעשה.
כשעובדי מחלקת השיווק הגיעו ביום ראשון לעבודה הם מצאו חגיגה אמתית של פנטזיה פלאפונית. הפרויקט זכה לתשומת לב רבה של כל עובדי החברה שעלו לרגל לקומת מחלקת השיווק להתרשם מהעיצוב החדש.
לאחר ההצלחה הראשונה התחלנו בסטודיו ביישום הקונספט גם במרכזי שיווק ומכירות נוספים בירושלים, באר שבע ואשדוד ומאוחר יותר גם במחלקת ההדרכה בבני ברק.
בכל פרויקט נוספו וריאציות לתכנון: במרכז שירות ומכירות ירושלים נוסף לוח מחיק גדול ששימש כלוח תקשורת פנים ארגונית שקוע במישור הקיר שהשתלב בקיר דשא מואר.
כשהגענו לסניף באר שבע למדידות ראשוניות כבר היו נציגי הסניף מעודכנים לגמרי במה שעומד להתבצע. הם הראו לנו תמונות ששלחו אליהם הנציגים מירושלים של העיצוב החדש והמטירו עלינו שאלות לגבי מה שעתיד להתבצע אצלם בסניף.
הפרויקט שבוצע באופן מדורג, סניף אחר סניף, יצר באזז גם אצל הנציגים וכל ההתרגשות והסקרנות שנלוו אליו הוסיפו גם נופך של התלהבות בעבודת הנציגים השגרתית.
את הפרויקט ליוותה מטעם מחלקת השיווק של פלאפון אדווה עמבר, מנהלת המסחור החזותי של החברה שעזרה לנו באופן המקצועי ביותר לעשות את החיבורים בין השיווק לבינוי וחוזר חלילה ולעבור את הפרויקט באופן חלק, רציף ומהנה. עם מעצב הבית רונן קדם תיאמנו את כל שלבי התכנון והביצוע לאחר בניית הקונספט. חלק מיישום המיתוג בוצע על עיצוב פנים קיים ובחלק מהסניפים רונן תכנן את עיצוב הפנים והמיתוג בוצע על גבי העיצוב בתכנון הסטודיו שלנו.
פספוסים במהלך הפרויקט:
יומיים אחרי ביצוע הפרויקט במוקד ירושלים התקשרה אלינו אדווה והודיעה:" כל הכדורים נפלו"
מסתבר שכדורי הבריכות שהודבקו על הקירות צנחו כעלים בשלכת מיד אחרי ההדבקה.
יחד עם חברת ההפקות שביצעה את ההדבקה חקרנו את הנושא לעומק: ראשית ביררנו מאיזה חומר עשויים הכדורים ומצאנו שהם עשויים פוליפרופילן. מיד לאחר מכן הגענו למחלקת הייעוץ הטכני של אחת החברות המובילות בעולם לדבקים (אם לא ה..) נציג החברה שמע את תיאור המקרה ושאל- לא מצאתם אף חומר אחר להדביק? יש לנו 3000 סוגי דבקים ואולי, 3 מהם מתאימים להדבקת פוליפרופילן. החומר הזה לא נדבק לשום דבר.
ככה זה, כשרוצים יצירתיות וחדשנות משלמים לעיתים גם דמי לימוד.. מצוידים בדבק החדש, אחד מבין 3 המתאימים הגיעו העובדים המסורים של חברת ההפקות לסיבוב הדבקות נוסף, הפעם זה הצליח!
אנו גאים לציין כי פרופסור שולמית קרייטלר ניאותה לכתוב את המאמר הזה במיוחד עבור האתר
מאת פרופ' שולמית קרייטלר (אמריטוס) המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת תל אביב
מיתוג הוא אחד מאותם מושגים שממוקמים ברווח שבין מוצר לבין הלקוח, כשברור כי מוצר יכול לייצג כל מצב או חפץ או שירות שמישהו יוצר על פי יוזמתו או לפי בקשה ולקוח יכול לייצג כל מי שלמעשה או בעקרון יכול ליהנות מאותו מוצר או להשתמש בו.
לפיכך, מיתוג הוא קובץ אמצעים שמיועדים לייחד מוצר, להבליט את השוני בינו לבין מוצרים אחרים שיתכן כי ייראו דומים, לעורר כלפיו את תשומת הלב של הלקוחות ולקבע אותו בזיכרונם.
בין סדרת האמצעים שעומדים לרשותנו להשיג מיתוג איכותי הצבע ניצב בשורה הראשונה, למעשה בחוד החנית. אפשר למתג מוצר ע"י ריח, שם, צורה, מילים מתארות, מיקום, חומר צליל, הקשר, קישור למצבים או לדמויות שונות שיש בהם עניין, אך הצבע עולה על כולם. מדוע?
ראשית משום שהצבע מושך תשומת לב. בשפה המקצועית קוראים לו תכונה קולקטיבית (=מדביקה תשומת לב). בתוך שדה הראיה יש לצבע מקום ותפקיד מאוד מיוחד: אותו רואים גם אם מציצים בחטף, גם אם האדם לא מודע שהוא מסתכל או רואה משהו. וכוחו של הצבע לעירור תשומת לב אינו פג עם הזמן. גם אם ראינו את הצבע בעבר, גם אם אנו כבר יודעים על פי התנסות קודמת מהו צבעו של חפץ מסוים, בכל זאת הצבע ימשוך את תשומת הלב והוא זה שימקד את הקשב שלנו במצב.
הצבע בולט במצב, קליט, ואינו תלוי במילים ושמות. ניתן לראות את הצבע כמעין מגנט של תשומת לב. לפיכך, אם משתמשים בצבע למיתוג, ניתן לסמוך על כך שהמוצר שהצבע צמוד אליו יעורר תשומת לב בצופה.
שנית, משום שהצבע מתקשר בקלות לכל מיני תכונות, מצבים, רגשות ומושגים. ניתן לומר כי הצבע הוא התנייתי, כלומר, נתון להתניה ולחיבור אסוציאטיבי לגירויים ותכונות שאיתם הוא בא במגע. הוא סופג משמעויות ונוטה לייצג אותן עבור הצופה.
תכונה זאת של הצבע תלויה במידה מסוימת בתכונה שלו כמגנט של תשומת לב. צבעים הפכו כבר מזמן להיות מאגרים של אסוציאציות שברובן הן סטנדרטיות ומוכרות ברבים. למשל, אדום מיצג כוח, ריגושים ויצריות, הירוק מיצג התחדשות, טבע ונעורים, הכחול, מייצג את הנאמנות, הים והשמים וכו'. נוסף לכך הצבעים מקושרים גם לאסוציאציות אישיות סוביקטיביות שהופכות אותם למוקדי משמעות. לפיכך, אם משתמשים בצבע למיתוג, סביר להניח שהצבע יתקשר בקלות למוצר וכן כי עולם המשמעויות של הצבע יתעורר וילווה את המוצר.
בין המשמעויות שהצבע מביא איתו למצב בולטות המשמעויות הרגשיות. יש קשרים מועדפים בין צבעים שונים לרגשות. למשל, הכחול והירוק נחשבים לצבעים מרגיעים, צבעי האדום והכתום הם צבעים מעוררי שמחה, הלבן והאפור הם צבעים שמקושרים לרוב למיעוט התעוררות רגשית. כלומר, צבע נוטה להשרות על הצופה אוירה רגשית מסוימת וכן לעורר בו זיכרונות רגשיים אישיים. גם הרגשות הצמודים לצבע יתעוררו כשהצבע יתפקד כמותג במצב. ומכאן, כשהצבע הוא המותג, סביר לצפות שהצופים לא רק שישימו לב למוצר אלא הם גם לא יישארו אדישים למוצר.
אך צפוי כמובן שיהיו גם היבטים פחות חיוביים או לפחות חסרונות בשימוש בצבע למיתוג. ואמנם כך הדבר. ראשית, לא מיותר לציין כי כאשר משתמשים בצבעים אחדים למיתוג, התגובות לצבע עשויות להשתנות ונעשות לעיתים בלתי צפויות. זאת משום שהאפקטים של הצבע מאוד רגישים להקשר בו הצבע מופיע, בעיקר אם ההקשר כולל גם צבעים אחרים.
חסרון נוסף קשור לכך שצבעים מעוררים לא רק אסוציאציות חיוביות. יש גם משמעויות שליליות שמתלוות לצבעים ומשלימות את המשמעויות החיוביות. כך למשל, הצבע האדום יכול לייצג גם דם, אש, הרס ואלימות, והצבע הירוק רעלים וריקבון והצבע הכחול דכאון ועצב. נוסף לכך, גם קהל הלקוחות מביא איתו למצב אסוציאציות אישיות לצבעים שאינן תמיד חיוביות. יתכן שלאנשים מסוימים או בקהילה מסוימת הצבע האדום למשל מייצג מצב שאינו חיובי ומזכיר מלחמה, סבל ועריצות.
ולבסוף, יש להתחשב בכך שקהל הלקוחות מודע להשפעה של צבעים ולתפקיד הצפוי והמיועד שלהם במסגרת מיתוג המוצר.
כלומר, הקהל מודע לרושם שיוצר המוצר מתכוון ורוצה ליצור בקהל. ויש כמובן לקוחות שאינם מוכנים להגיב כצפוי מהם ואולי אף כועסים על הניסיון הזה וכתופעת לוואי לכעס – דוחים את המוצר שהצבע מייצג.
לסיכום, הצבע הוא אלמנט בעל פוטנציאל עצום כאמצעי למיתוג, בעיקר עקב תכונותיו כמושך תשומת לב וכמוקד של משמעויות. אך יש גם סיכונים בשימושי הצבע במיתוג הן עקב משמעויות בלתי חיוביות שהצבע עלול לעורר ביחידים ובקבוצות והן בגלל תגובות בלתי צפויות לצבעים כשהם מופיעים בהקבצים וקומבינציות שונות. המסקנה היא שיש להפעיל צבע במיתוג בזהירות תוך מודעות לאפשרויות החיוביות הגדולות הטמונות בו, כמו לסיכונים.
למעוניינים להרחיב ולקבל מידע נוסף על צבעים, היכנסו לאתר צבעוני במיוחד של מעצב העל קארים ראשיד העושה שימוש מהמם, נועז ויצירתי בצבעים בחללים שהוא מעצב .
בעיצוב פנים ממותג של חללים מסחריים בחירת הצבעים היא משימה מורכבת.
כדי ליצור קשר בין נראות המשרדים לבין מערכת המיתוג הכוללת של החברה, רצוי להשתמש בצבעי הלוגו של החברה. אבל לעיתים קרובות צבעי לוגו שנראים נפלא על מעטפות וניירת משרדית עלולים ליצור תחושות לא נעימות כשהם מופיעים על גבי משטחים גדולים בחלל. למשל: לוגו שחור, אדום, צהוב וכיוב'. אפילו צבע כחול ניטרלי של שטיחים כדוגמת צבע הלוגו עלול להשפיע על התאורה, "לקרר" וליצור סביבת עבודה מנוכרת במקום שבו אנו רוצים לשדר חמימות.
הבחירה האישית שלי בעיצוב ממותג למשרדים היא להשתמש בצבעים שישדרו את המסרים התדמיתיים העיקריים של החברה וישרו תחושה של נוחות ואווירת עבודה אופטימלית עבור צוותי העובדים. אם צבעי הלוגו של החברה אינם מתאימים למטרה זו, אשלב אותם במינונים נמוכים ובמקומות חיוניים בלבד.
מרכז שירות הלקוחות של HP – צבעוניות כתחום עיסוק
חברת hp קיבלה החלטה שגווני הלוגו שלה מתחלפים על אריזות מוצרים שונים כחלק ממיתוג שמשדר את תחום העיסוק של החברה במדפסות ובדיו צבעוניים. בהתאם לכך עיצבנו את מרכז השירות לקוחות של החברה תוך שימוש במגוון הצבעים של הלוגו: ירוק, כתום, ורוד, צהוב, אפור ואדום התואמת את צבעי הלוגו המשתנה של החברה
מסר של חדשנות ויצירתיות אפשר לשדר באמצעות שילוב צבעים קונטרסטיים ורוויים.
מסר של עוצמה, יציבות ואמינות . מועבר על ידי צבעוניות מונוכרומטית של חום, אפור ושחור על רקע לבן.
משרדי עורכי דין רבים בוחרים לרהט את משרדיהם בריהוט עץ בגוונים כהים כדי לשדר את האמינות והיוקרה שלהם. כאמור זה חשוב במיוחד כיון שה"מוצר" של בעלי מקצועות חופשיים אינו מוחשי.
ככל שהמוצר מופשט יותר משקיעים בעלי החברה השקעה גדולה יותר כדי להמחיש ללקוח את איכות השירות שהם מעניקים לו ואת היוקרה והמקצועיות שלהם באמצעים כמו כרטיס ביקור מהודר, לבוש וגם עיצוב משרדים מרשימים.
לפני שאפרט שימוש ספציפי בצבע זה או אחר להעברת מסר אתייחס לכמות הצבעים ולעוצמתם: שימוש במגוון צבעים גדול במינון נכון בעיצוב החלל משדר אנרגיות גבוהות, חדשנות, יצירתיות ואופטימיות.
כשמעצבים חללים המיועדים לילדים שהם חדשנים ויצירתיים מעצם מהותם, מדגישים את השדרים הללו על ידי שימוש בקשת צבעים רחבה ובצבעים רוויים, כלומר, צבעים נקיים שאינם מדוללים על ידי לבן או מוכהים על ידי שחור.
הגישה הזו יכולה להתאים מאוד גם לחברות הייטק שערכי המותג שלהם מבוססים לרוב על חדשנות ויצירתיות. ככל שנעשה שימוש במגוון צבעים מצומצם יותר, עד לרמה של שימוש בצבע אחד עם כמה גווני ביניים, ניצור מסר של רוגע, יציבות ואמינות. מסר כזה יכול להתאים מאוד לחברות העוסקות בכספים או במוצרים מורכבים ויקרים והשדר המרכזי שלהם הוא אמינות ויציבות.
כחול: ממשפחת הצבעים הקרים, משדר בעיקר שלווה ושליטה. כצבע השמיים הוא מתקשר להישגים גבוהים "השמיים הם הגבול" ולטכנולוגיות גבוהות.
ירוק: מסמל התחדשות, צמיחה, שינוי וריפוי.
כתום: משדר חיוניות, שמחה, יצריות ויצירתיות.
אדום: ממריץ, מסמל אנרגיות גבוהות, חיוניות ועוצמה, סמל לחיים ולשלטון. בגלגולו לגוון הבורדו משדר יוקרה ונחשב צבע מלכותי.
צהוב: מייצג חוכמה, בהירות וסובלנות. בגלגולו לצבע זהב משדר יוקרה.
חום: צבע האדמה. מסמל יציבות ועוצמה שקטה.
אפור: גוון מרכך ומתווך מסמל איפוק, מתינות וסולידיות.
לבן: מסמל טוהר, התחדשות ורעננות.
שחור: משדר עוצמה, ידע ומסתורין.
במקביל לתהליך התכנון הכללי של המשרדים שעליו תוכלו לקרוא כאן מתבצע תכנון עבור יישום המיתוג של החברה במשרדים. צוות ההיגוי של התכנון מצד החברה רצוי שיכלול את מנהלי האסטרטגיה, השיווק והמיתוג של החברה – בחברות קטנות בדרך כלל אדם אחד ממלא את שלושת התפקידים.
בשלב הראשון מגדירים מהו ערך המותג המרכזי שהחברה תשדר דרך עיצוב פנים המשרדים. מהו המיקוד בהעברת המסר? האם הוא מיועד בעיקר לעובדים או ללקוחות המבקרים במשרדים? במרכזי פיתוח של חברות הייטק מבקרים בדרך כלל מעט לקוחות ולכן המסר הוא עבור פנים הארגון, לעובדי החברה. לעומת זאת, במשרדי עורכי דין ומקצועות חופשיים המסרים ימוקדו בעיקר בלקוחות ואורחים שמגיעים, לעיתים כדי לסגור עסקה. הדגש במסרים שמועברים לעובדים יהיה אמנם שונה מהדגש במסר ללקוח אבל כמובן שלא תהיה סתירה ביניהם והמסרים ישלימו זה את זה. אחרי שהמסר המרכזי מוגדר נציע את הקונספט הייחודי עבור החברה לצורך העברת המסר.
לדוגמא: בפרויקט עיצוב משרדים חדשים לחברת צ'יינה מוטורס התבקשנו לשדר את תחום העיסוק של החברה המייבאת אוטובוסים ורכבים כבדים ולהדגיש את אלמנט התנועה. הקונספט שבנינו לצורך כך היה עיצוב בקווים אלכסוניים ארוכים שיוצרים תחושה של פרספקטיבה ותנועה, רצועות שטיח שנמתחים לאורך המסדרונות וממוקמים בכניסה באלכסון ומזכירים כביש וכן שילוב דגמי רכבים כבדים להשלמת התמונה.
הקונספט מועבר ללקוח לאישור ולאחר קבלת הערות וביצוע תיקונים משולב הרעיון המרכזי של המיתוג בתוך התכנון הכללי של המשרדים.
בשלב השני המיקוד הוא באופן העברת המסר. כאן אנו חושבים איך לחבר את שפת העיצוב בה נשתמש בעיצוב הפנים – חלל, צורניות, צבעים, תאורה וטקסטורות – לשפת המותג ולנראות הכוללת שלו: סלוגן, אופי המסרים המילוליים (קופי), עיצוב גראפי של לוגו וניירת, ועוד. בחברות קטנות שלעיתים אין להן זהות מותג ברורה נתחבר לעיצוב הגראפי של הלוגו והניירת ונתמקד בדרך העברת המסרים בחלל. המטרה היא שכאשר מבקרים במשרד עיצוב המשרד ייתפס כמקושר והמשכי לאתר, ללוגו ולשפת העיצוב הכללית של החברה.
במקרים מסוימים, כשנכנסים לתהליך חשיבה אסטרטגי על המסרים שהחברה רוצה להעביר מבינים שהנראות הקיימת של החברה סותרת או שכבר אינה מתאימה למסרים שהיא רוצה להעביר ואז במקביל לעיצוב המשרדים מחליט הלקוח לבצע תהליך של עיצוב גראפי מחודש או אפילו טיפול שורש של מיתוג מחדש. כאן המקום להעיר שגם מיתוג משרדים, כדי שיהיה אפקטיבי וייגע ללב העובדים והלקוחות כאחד, צריך להיות אותנטי. המשימה החשובה שיש לעשות עוד לפני התהליך היא לבדוק אם המסרים שאתם רוצים להעביר אכן מייצגים את המהות והDNA של החברה. בנושא זה אספר לכם לסיום אנקדוטה אישית שלמדתי ממנה רבות: הסטודיו שלי, שהקמתי בעמל רב ב-10 אצבעות, תמיד היה סטודיו בוטיק. כיון שאני מעדיפה להיות מעורה בכל פרויקט עד רמת הבורג, הצוות שלי מאז ומעולם היה איכותי ומצומצם. במידה מסויימת, הדשא אצל השכן ירוק יותר וקינאתי מעט במשרדים הגדולים שיש להם עשרות עובדים ומתהדרים בפרויקטים של עשרות אלפי מטרים. קראתי לסטודיו שלי "רוזן מעצבים" וקיבלתי פידבק מכל מי שנכנס לאתר שלי, שהאתר והשם משדרים רושם של משרד גדול לעיצוב פנים, מסוג אלו המבצעים עשרות פרויקטים במקביל.
לפני כמה שנים הגעתי לפגישת היכרות עם אחד מבוני המותגים הידועים בארץ, דברנו על אפשרות לשיתוף פעולה. לקראת סוף הפגישה הצגתי לפניו קטלוג שעיצבתי לא מזמן ושאלתי אותו מה דעתו. השם רוזן מעצבים התנוסס בראש הקטלוג. הוא בחן את הקטלוג ואמר "את נופלת בפח ידוע. את לא צריכה לנסות להראות שאת משהו שאת לא! מה שאת, מעצבת פנים מוכשרת שיש לה סטודיו בוטיק, זה הדבר הטוב ביותר בשבילך וגם בשביל הלקוחות המתאימים." המשכנו לשוחח ודברנו על כך שדווקא היום חברות גדולות מחפשות את איש המקצוע האיכותי שייתן להם שירות אישי ולא משרדים גדולים שבהם הם עלולים למצוא את עצמם, אחרי פגישת ההכרות הראשונה עם הבעלים, עובדים עם מתכננים עם פחות נסיון ויידע. "אל תתמקדי בגודל שאין לך, תתמקדי בשם שלך, במקצועיות ובשירות המעולה שספרת לי עליו ואת זה תמתגי" סיכם מומחה המיתוג. בעקבות ההערה החכמה והמקצועית הזו שפגעה בול לבטן שיניתי את שם העסק שלי מרוזן מעצבים לסטודיו מיכל רוזן.
רוצים לשמוע עוד על תהליך התכנון? התקשרו אלינו 03-7326997 04-6367133 054-4683066
לצפייה בפרויקטים נוספים לחצו כאן
המידע באתר זה הוא מידע כללי להעשרה בלבד ואינו בגדר ייעוץ או המלצה לפעולה. השימוש במידע הוא באחריות המשתמש בלבד ואינו מחליף ייעוץ פרטני עבור כל מקרה לגופו.
מטעמי נוחות בלבד הטקסט באתר מנוסח בחלקו בלשון זכר אך כל האמור בו מתייחס לנשים ולגברים כאחד.